[ Pobierz całość w formacie PDF ]

korzystywane tak przez pracowników firmy, jak i przez osoby
spoza niej, stanowią one faktyczny pomost między światem ze-
wnętrznym a siecią wewnętrzną firmy. Jest to niewątpliwie następ-
stwem ogromnych możliwości, jakie niosą ze sobą technologie
Zagrożenia
WWW. Niestety, ich elastyczność to również zagrożenia. Oto nie-
które z ich zródeł:
" rozszerzalność serwerów: możliwość podłączenia baz danych,
systemów oprogramowania starszej generacji,
" rozszerzalność przeglądarek: technologie i narzędzia, takie jak
ActiveX, Java, Java Script, VBscript czy aplikacje pomocni-
cze, pozwalają na wzbogacenie możliwości przeglądarek o funk-
cje niedostępne w standardzie HTML,
" możliwość przerwania usługi: atak metodą blokady usługi,
" złożoność usług pomocniczych: korzystanie z usług zewnętrz-
nych, takich jak DNS czy trasowanie, które narażone są na błę-
dy, awarie i ataki,
" pośpiech w tworzeniu oprogramowania (czas to pieniądz).
Istniejące technologie nie są doskonałe. Należy zaakceptować ich
ograniczenia i konieczne środki bezpieczeństwa.
Na bezpieczeństwo WWW składają się trzy zagadnienia:
Sposoby
" zabezpieczenie serwera WWW i zgromadzonych na nim da-
zabezpieczenia
nych. Proces ten można podzielić na etapy: zabezpieczenie sa-
stron WWW
mego komputera z wykorzystaniem tradycyjnych mechanizmów
bezpieczeństwa (na przykład system uprawnień dla użytkow-
ników) oraz zminimalizowanie liczby usług dostępnych przez
komputer, na którym serwer WWW jest uruchomiony; należy
się również upewnić, że dostęp do serwera w celach admini-
stracyjnych zrealizowany jest z użyciem narzędzi gwarantują-
cych bezpieczeństwo;
" zabezpieczenie informacji przekazywanych pomiędzy serwe-
rem i użytkownikiem. Jest wiele sposobów zabezpieczania trans-
misji przed podsłuchem: fizyczna ochrona sieci przed podsłu-
chem, ukrycie istotnych informacji wśród innych błahych i naj-
częściej stosowane: szyfrowanie;
" zabezpieczenie komputera użytkownika. To, wbrew pozorom,
najtrudniejsze zagadnienie.
Błędy w systemach zabezpieczeń przeglądarek są faktem, wirusy,
które pozostają uśpione aż do momentu, gdy użytkownik wpisze
hasło udostępniające zawartość elektronicznego portfela, to rów-
nież nie fikcja.
30
Bezpieczeństwo WWW, a co za tym idzie i e-biznesu, nie jest
problemem typu  wszystko albo nic . To kompromis pomiÄ™-
dzy dopuszczalnym ryzykiem i zastosowanymi środkami bez-
pieczeństwa.
Wbrew pozorom okazuje się, że zapewnienie bezpieczeństwa
w WWW jest coraz Å‚atwiejsze i niewÄ…tpliwie dzieje siÄ™ tak za
sprawą handlu w Internecie. By osiągnąć sukces, należy również
pamiętać, że bezpieczeństwo to nie produkt, który się kupuje,
instaluje i pozostawia samemu sobie, to proces, który musi być
integralną częścią polityki przedsiębiorstwa.
2.2. WieIkoSæ rynku eIektronicznego
2.2.1. Struktura dostêpu do Internetu
Starając się porównać różne rynki światowe, należy pamiętać, że
Internet jest zupełnie nowym medium przekazu dóbr. Cała infra-
struktura światowego Internetu ma około 5 lat, co rok zostajemy
zaskakiwani nowościami technicznymi z dziedziny rozwiązań inter-
netowych. Internet w Stanach Zjednoczonych ma najdłuższą histo-
rię. Rynek ten jest bardzo podatny na nowości, co wpływa na prze-
wodnictwo tego kraju pod względem wykorzystania e-biznesu.
Ameryka Pólnocna/Stany Zjednoczone
Rynek
Dynamika przyrostu nowych użytkowników w Stanach Zjedno-
elektroniczny
czonych w ostatnim okresie nie jest zbyt imponujÄ…ca. Jednak pa-
w USA
miętajmy, że Stany Zjednoczone okres  przyłączania użytkowni-
ków mają już za sobą  teraz następuje znaczne zwiększanie
dynamiki rozwoju e-commerce (patrz podrozdział e-commerce).
Warto zwrócić tutaj uwagę na liczbę użytkowników Internetu
w stosunku do wszystkich mieszkańców tego kraju.Jako  aktyw-
nego użytkownika zdefiniowano osobę przebywającą w Inter-
necie raz w tygodniu przez godzinę. Prognozy wskazują, że do
roku 2002 42% mieszkańców (powyżej 14 roku życia) będzie
korzystało w Internetu.
Jako przyczyny dominacji Stanów Zjednoczonych (jeśli chodzi
o rozwój, infrastrukturę oraz e-commerce) można wyszczególnić:
" masowość dostępu do Internetu,
" dominacja Stanów Zjednoczonych pod względem ekonomicz-
nym na świecie, przekłada się to również na płaszczyznę In-
ternetu,
" coraz młodsze osoby korzystają z Internetu,
" rosnąca akceptacja dla zakupów on-line,
" dominacja języka angielskiego na świecie,
" tanie koszty podłączenia do sieci.
31
Dodatkowym aspektem jest liczba komputerów w USA. Poniżej
przedstawione zostało zestawienie niektórych państw europejskich
i Stanów Zjednoczonych, dotyczące liczby komputerów oraz licz-
by hostów, czyli komputerów podłączonych do sieci Internet (dane
te pochodzÄ… z roku 1998).
Europa
Rynek europejski znacznie różni się od amerykańskiego głównie
Rynek
dynamiką wzrostu. Między rokiem 1998 a 2002 wzrost liczby
elektroniczny
użytkowników wyniesie około 280% (rynek amerykański odno-
w Europie
tuje wzrost około 100% dla osób powyżej 18 roku życia).
Badania przeprowadzone przez Arthur Andersen Consulting
Zróżnicowanie
wskazują na podział Europy na trzy kategorie:
rynku
" kraje skandynawskie  rozwój Internetu już się niemalże ustabi-
lizował i jest porównywalny z rynkiem amerykańskim. E-com-
merce zajmuje w tych krajach dość silną pozycję,
" Niemcy, Szwajcaria, Holandia, Wielka Brytania  kraje wciąż
rozwijające swoją infrastrukturę, jednak będą z pewnością wal-
czyć o dominację w Europie,
" południowa Europa (Włochy, Hiszpania, Portugalia, ale również
Belgia, Irlandia)  są to kraje o stosunkowo małym rynku.
Osobnym przypadkiem jest Francja ze swoim systemem e-com-
merce Minitel. System ten skupia większość biznesu we Francji.
Liczba użytkowników szacowana jest na około 35 milionów. Po-
niżej przedstawiona została liczba użytkowników sieci w Europie.
Jako  aktywnego użytkownika zdefiniowano osobę przebywają-
cÄ… w Internecie raz w tygodniu przez godzinÄ™. Firma konkurencyj-
na w stosunku do eMarketer IDC przewiduje podobny rozwój [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mew.pev.pl