[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ze sobą wspófdziałających okolic mózgu, gdzie zlokalizowane są prostsze funkcje. Ma on charakter plastyczny i dynamiczny, ponieważ w wypdku nieprawidłowego funkcjonowania jednego z ogniw tego układu możliwe jest zastąpienie go innym, np. w wypadku utraty wzroku, może zastąpić go kinestezja i dotyk (czytanie za pomocą systemu Braille'a). 3. Jakie funkcje leżą u podśtaw czynności złożonych, jakimi są czytanie i pisanie? Funkcje poznawcze i ruchowe. W czytaniu i pisaniu uczestniczą takie funkcje jak percepcja (spostrzeganie wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne, dotykowe), pamięć, uwaga, mowa i myślenie oraz takie funkcje ruchowe jak motoryka rąk, czynności ruchowe na- 48 / 49 rządów mowy, także i motoryka duża - catego ciafa - pośrednio ma wplyw na przebieg czytania i pisania. Procesy emocjonalno-motywa- cyjne również zaangażowane są w czynność czytania i pisania. 4. Zaburzenia jakich funkcji są przede wszystkim odpowiedzialne za występowanie specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania? Wszyscy badacze są zgodni, że przede wszystkim zaburzenia te dotyczą funkcji percepcyjnych (spostrzegania wzrokowego, słucho- wego) i funkcji ruchowych (gtównie motoryki rąk), oraz ich wspófdzia- łania. 5. Jaka jest sprawność innych funkcji poznawczych? Z samej definicji dysleksji wynika, że chodzi tu o dzieci o dobrze rozwiniętym myśleniu (funkcje intelektualne często na wysokim pozio- mie). Badania wykazują, że niektóre dzieci mają zaburzenia pamięci bezpośredniej, mechanicznej, często też wykazują zaburzenia proce- su uwagi. W ostatnim okresie wskazuje się,że w wielu przypadkach zachodzą zaburzenia funkcji językowych. 6. Jakie jest neuropsychologiczne podłoże specyficznych trudno- ści w czytaniu i pisaniu? Poglądy na ten temat zmieniają się. Jest kilka koncepcji wyjaśniają- cych ten problem. W latach 40.-60. tych opisywano i badano zaburze- nia funkcji percepcyjno-motorycznych jako warunkujących trudności w czytaniu i pisaniu. Podłoże neuropsychologiczne tych zaburzeń to parcjalne opóznienie rozwoju i dysfunkcje analizatorów2 : wzrokowe- go, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, które leżą u podstaw złożonej ' Funkcje percepcyjno-motoryczne to funkcje spostrzegania:wzrokowego, słucho- wego. 2 31 Analizatorto neurofizjologiczne podłoże spostrzegania. Jest zbudowany z recepto- ra odbierającego bodzce (np. wzrokowe),drogi dośrodkowej (np.nerw wzrokowy i drogi nerwowe przekazujące impulsy nerwowe do kory mózgowej)oraz z ośrodka (np.ośrodek wzrokowy w korze mózgowej, gdzie opracowywane są bodtce wzrokowe - analizowane i syntetyzowane). czynności pisania i czytania. Do znanych przedstawicieli tej'senso -motorycznej koncepcji' należeli w Stanach Zjednoczonych wspótpra- ownicy S.Ortona, N.C.Kephart, w Polsce zaś H.Spionek i jej szkofa. W latach 60. uwaga badaczy zwróciła się w kierunku problemu integracji funkcji percepcyjnych i motorycznych, a więc wspótdziatania analizatorów uczestniczących w czytaniu i pisaniu. Do przedstawicieli tego kierunku należą H. Birch i L. Belmont, E. Koppitz, M. Monroe. W Polsce badania nad integracją percepcyjno-motoryczną (termin przy- jęty przez autorkę) prowadziła M. Bogdanowicz. W latach 70.-90. badaniami zaczyna się obejmować funkcje języko- we dzieci dyslektycznych. Zaburzenia funkcji językowych znajdują swoje miejsce w patomechanizmie dysleksji. Badania takie prowadzifa I. Liberman (USA), M. Snowling (UK), Z. Zlab (Czechy ), w Polsce - B. Kottuska, Z. Tarkowski, A. Borkowska, G. Krasowicz M. Bogdanowicz. Podfożem neurofizjologicznym tych zaburzeń jest nieprawidtowe fun- kcjonowanie mózgowych mechanizmów mowy. 7. Jaki jest patomechanizm specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu? Należy przyjąć, że w różnych przypadkach dziatają różne patome- chanizmy. Dziecko może znajdować się pod wplywem różnych czyn- ników patogennych3 (takich jak geny, będące nośnikiem dysleksji, czynniki szkodliwe, dziafające na dziecko w okresie prenatalnym, tzn.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|