[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jest niewielkie redukuje je praktyk¿wanie pr¿st¿ty. 80 Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy Prawa prégramisty XP ¿kreÅ›la kilka praw pr¿gramisty. " OkreÅ›lenie czasu potrzebnego na wprowadzenie funkcji, czyli um¿Å¼liwienie p¿dejm¿wania decyzji technicznych (patrz 2. technika biznes¿wa: zabawa w plan¿wanie z r¿z- dzialu 2.). " Praca zgodnie z sensownym i przewidywalnym harmonogramem. Harm¿n¿gram p¿winien zawierać tylk¿ takÄ… liczbÄ™ zadaÅ„, jakÄ… m¿Å¼na wyk¿nać w r¿zsÄ…dnym przedziale czasu (patrz 4. technika biznes¿wa: praca we wzglÄ™dnym sp¿k¿ju z r¿z- dzialu 2.). " Wykonanie kodu speÅ‚niajÄ…cego potrzeby klienta, dziÄ™ki skupieniu siÄ™ na test¿waniu, refakt¿ryzacji i k¿munikacji z klientem (patrz 1. technika tw¿rzenia: kre¿wanie z nakier¿waniem na testy i 2. technika k¿d¿wania: bezlit¿sna refakt¿ryzacja , ¿ba z r¿zdzialu 2.). " Unikanie podejmowania decyzji biznesowych. P¿winien p¿dej- m¿wać je klient (patrz 1. technika biznes¿wa: klient jest częściÄ… zesp¿lu z r¿zdzialu 2.). èdpéwiedzialnéść prégramisty XP ¿kreÅ›la zakres ¿dp¿wiedzialn¿Å›ci pr¿gramisty. " Stosowanie standardów zespoÅ‚u, aby system byl pr¿sty, d¿brze przetest¿wany i sprawny (patrz r¿zdzial 6.). " Implementacja tylko wymaganych funkcji, by pr¿jekt byl pr¿sty i najbardziej cenny dla klienta (patrz r¿zdzial 6.). " StaÅ‚a komunikacja z klientem w celu zr¿zumienia zagadnieÅ„ i wyk¿nania ¿dp¿wiednieg¿ harm¿n¿gramu (patrz 1. tech- nika biznes¿wa: klient jest częściÄ… zesp¿lu z r¿zdzialu 2.). RozdziaÅ‚ 5. Role w XP 81 Dédatkéwe réle XP identyfikuje dwie d¿datk¿we r¿le. Nie muszÄ… siÄ™ ¿ne p¿jawić w każdym zesp¿le. èrganizatér Ÿrganizat¿r zajmuje siÄ™ Å›ledzeniem zg¿dn¿Å›ci z harm¿n¿gramem. XP st¿suje kilka miar. NajważniejszÄ… z nich jest szybk¿Å›Ä‡ ze- sp¿lu, czyli st¿sunek ¿szac¿waneg¿ czasu idealneg¿ d¿ rzeczy- wisteg¿ czasu spÄ™dz¿neg¿ nad implementacjÄ…. Innym ważnym wskaznikiem m¿Å¼e być zmiana szybk¿Å›ci, il¿Å›Ä‡ pracy wyk¿ny- wanej p¿nad n¿rmÄ™ i st¿sunek testów z p¿prawnymi wynikami d¿ testów z blÄ™dami. Wszystkie z tych miar d¿tyczÄ… p¿stÄ™pu prac. P¿magajÄ… ¿kreÅ›lić, czy pr¿jekt jest wyk¿nywany zg¿dnie z harm¿n¿gramem iteracji. Um¿Å¼liwiajÄ… wykrycie sygnalów, wskazujÄ…cych na niezg¿dn¿Å›Ä‡ z harm¿n¿gramem. Przyjrzenie siÄ™ samym liczb¿m nie zawsze da pelny ¿braz sytuacji. ‘n¿malie należy przedyskut¿wać na sp¿tkaniu z calym zesp¿lem (patrz p¿dr¿zdzial Iteracja z r¿z- dzialu 3.). P¿miar szybk¿Å›ci w iteracji p¿winien być c¿dzienne lub c¿ dwa dni. Ÿrganizat¿r pyta siÄ™ pr¿gramistów, ile zadaÅ„ udal¿ im siÄ™ wyk¿nać. Zadawanie tych pytaÅ„ p¿winn¿ być wyk¿nywane ¿s¿- biÅ›cie, ale nief¿rmalne i w k¿mf¿rt¿wej atm¿sferze. Szczer¿Å›Ä‡ t¿ p¿dstawa, a ¿rganizat¿r nie p¿winien być str¿nniczy. Ÿrganiza- t¿rem p¿winien być menedżer lub zaufany pr¿gramista. Regu- larne sprawdzanie p¿stÄ™pów p¿maga przezwyciężyć pr¿blemy i prac¿wać bardziej plynnie. Trener Niektóre pr¿jekty XP zawierajÄ… trenera, który d¿radza i mentalnie wspiera zespól. Taka p¿m¿c jest szczególnie przydatna w trakcie 82Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy wpr¿wadzania technik XP. Trener p¿winien Å›wiecić przykladem i być ¿s¿bÄ… wielce szan¿wanÄ… przez resztÄ™ zesp¿lu. Czasem trudn¿ w pelni st¿s¿wać techniki XP. Ch¿Ä‡ wiele z nich ma sens, p¿trzeba czasu na d¿st¿s¿wanie siÄ™ d¿ n¿wych warun- ków. P¿jawiajÄ… siÄ™ przeszk¿dy, które wymagajÄ… wsparcia mistrza. Trener p¿winien slużyć swym d¿Å›wiadczeniem. Trener stara siÄ™ p¿prawić techniki XP i ¿gólne zasady tw¿rzenia ¿pr¿gram¿wania u pr¿gramistów. Czasem uczy bezp¿Å›redni¿. Innym razem sam siada przed k¿mputerem i uczy na przykla- dach. M¿Å¼e zasuger¿wać k¿nkretnÄ… implementacjÄ™, p¿dsunąć r¿zwiÄ…zanie trudneg¿ pr¿blemu techniczneg¿, a także slużyć jak¿ p¿Å›rednik miÄ™dzy zesp¿lem i zarzÄ…dem. RozdziaÅ‚ 5. Role w XP 83
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|
|
|