[ Pobierz całość w formacie PDF ]

jest niewielkie  redukuje je praktyk¿wanie pr¿st¿ty.
80 Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy
Prawa prégramisty
XP ¿kreÅ›la kilka praw pr¿gramisty.
" Określenie czasu potrzebnego na wprowadzenie funkcji, czyli
um¿żliwienie p¿dejm¿wania decyzji technicznych (patrz
 2. technika biznes¿wa: zabawa w plan¿wanie z r¿z-
dzialu 2.).
" Praca zgodnie z sensownym i przewidywalnym harmonogramem.
Harm¿n¿gram p¿winien zawierać tylk¿ takÄ… liczbÄ™ zadaÅ„,
jakÄ… m¿żna wyk¿nać w r¿zsÄ…dnym przedziale czasu (patrz
 4. technika biznes¿wa: praca we wzglÄ™dnym sp¿k¿ju z r¿z-
dzialu 2.).
" Wykonanie kodu spełniającego potrzeby klienta, dzięki skupieniu
siÄ™ na test¿waniu, refakt¿ryzacji i k¿munikacji z klientem
(patrz  1. technika tw¿rzenia: kre¿wanie z nakier¿waniem
na testy i  2. technika k¿d¿wania: bezlit¿sna refakt¿ryzacja ,
¿ba z r¿zdzialu 2.).
" Unikanie podejmowania decyzji biznesowych. P¿winien p¿dej-
m¿wać je klient (patrz  1. technika biznes¿wa: klient jest
częściÄ… zesp¿lu z r¿zdzialu 2.).
èdpéwiedzialnéść prégramisty
XP ¿kreÅ›la zakres ¿dp¿wiedzialn¿Å›ci pr¿gramisty.
" Stosowanie standardów zespoÅ‚u, aby system byl pr¿sty, d¿brze
przetest¿wany i sprawny (patrz r¿zdzial 6.).
" Implementacja tylko wymaganych funkcji, by pr¿jekt byl pr¿sty
i najbardziej cenny dla klienta (patrz r¿zdzial 6.).
" StaÅ‚a komunikacja z klientem w celu zr¿zumienia zagadnieÅ„
i wyk¿nania ¿dp¿wiednieg¿ harm¿n¿gramu (patrz  1. tech-
nika biznes¿wa: klient jest częściÄ… zesp¿lu z r¿zdzialu 2.).
Rozdział 5. Role w XP 81
Dédatkéwe réle
XP identyfikuje dwie d¿datk¿we r¿le. Nie muszÄ… siÄ™ ¿ne p¿jawić
w każdym zesp¿le.
èrganizatér
Ÿrganizat¿r zajmuje siÄ™ Å›ledzeniem zg¿dn¿Å›ci z harm¿n¿gramem.
XP st¿suje kilka miar. NajważniejszÄ… z nich jest szybk¿ść ze-
sp¿lu, czyli st¿sunek ¿szac¿waneg¿ czasu idealneg¿ d¿ rzeczy-
wisteg¿ czasu spÄ™dz¿neg¿ nad implementacjÄ…. Innym ważnym
wskaznikiem m¿że być zmiana szybk¿Å›ci, il¿ść pracy wyk¿ny-
wanej p¿nad n¿rmÄ™ i st¿sunek testów z p¿prawnymi wynikami
d¿ testów z blÄ™dami.
Wszystkie z tych miar d¿tyczÄ… p¿stÄ™pu prac. P¿magajÄ… ¿kreÅ›lić,
czy pr¿jekt jest wyk¿nywany zg¿dnie z harm¿n¿gramem iteracji.
Um¿żliwiajÄ… wykrycie sygnalów, wskazujÄ…cych na niezg¿dn¿ść
z harm¿n¿gramem. Przyjrzenie siÄ™ samym liczb¿m nie zawsze
da pelny ¿braz sytuacji. ‘n¿malie należy przedyskut¿wać na
sp¿tkaniu z calym zesp¿lem (patrz p¿dr¿zdzial  Iteracja z r¿z-
dzialu 3.).
P¿miar szybk¿Å›ci w iteracji p¿winien być c¿dzienne lub c¿ dwa
dni. Ÿrganizat¿r pyta siÄ™ pr¿gramistów, ile zadaÅ„ udal¿ im siÄ™
wyk¿nać. Zadawanie tych pytaÅ„ p¿winn¿ być wyk¿nywane ¿s¿-
biÅ›cie, ale nief¿rmalne i w k¿mf¿rt¿wej atm¿sferze. Szczer¿ść t¿
p¿dstawa, a ¿rganizat¿r nie p¿winien być str¿nniczy. Ÿrganiza-
t¿rem p¿winien być menedżer lub zaufany pr¿gramista. Regu-
larne sprawdzanie p¿stÄ™pów p¿maga przezwyciężyć pr¿blemy
i prac¿wać bardziej plynnie.
Trener
Niektóre pr¿jekty XP zawierajÄ… trenera, który d¿radza i mentalnie
wspiera zespól. Taka p¿m¿c jest szczególnie przydatna w trakcie
82Extreme Programming. Leksykon kieszonkowy
wpr¿wadzania technik XP. Trener p¿winien Å›wiecić przykladem
i być ¿s¿bÄ… wielce szan¿wanÄ… przez resztÄ™ zesp¿lu.
Czasem trudn¿ w pelni st¿s¿wać techniki XP. Ch¿ć wiele z nich
ma sens, p¿trzeba czasu na d¿st¿s¿wanie siÄ™ d¿ n¿wych warun-
ków. P¿jawiajÄ… siÄ™ przeszk¿dy, które wymagajÄ… wsparcia mistrza.
Trener p¿winien slużyć swym d¿Å›wiadczeniem.
Trener stara siÄ™ p¿prawić techniki XP i ¿gólne zasady tw¿rzenia
¿pr¿gram¿wania u pr¿gramistów. Czasem uczy bezp¿Å›redni¿.
Innym razem sam siada przed k¿mputerem i uczy na przykla-
dach. M¿że zasuger¿wać k¿nkretnÄ… implementacjÄ™, p¿dsunąć
r¿zwiÄ…zanie trudneg¿ pr¿blemu techniczneg¿, a także slużyć jak¿
p¿Å›rednik miÄ™dzy zesp¿lem i zarzÄ…dem.
Rozdział 5. Role w XP 83 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mew.pev.pl