[ Pobierz całość w formacie PDF ]

zwiększaniu produktywności i konkurencyjności gospodarki głównie poprzez rozwój
infrastruktury transportowej, lecz zarazem nie kosztem środowiska i jego zasobów, a przez to
kosztem przyszłych pokoleń. Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty
służące rozwojowi infrastruktury publicznej.
4.8.2. Pytania sprawdzajÄ…ce
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Czym charakteryzuje się gospodarka zamknięta?
2. Czym charakteryzuje siÄ™ gospodarka otwarta?
3. Jakie formy wymiany z zagranicą występują w obrocie towarowym?
4. Jakie korzyści dla kraju wynikają z handlu zagranicznego?
5. Czemu służą fundusze strukturalne?
6. Jakie występują rodzaje funduszy strukturalnych?
7. Czym charakteryzują się poszczególne fundusze strukturalne?
8. Jakie zadania spełniają fundusze strukturalne?
9. Jakie zadania spełnia fundusz spójności?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
4.8.3. wiczenia
wiczenie 1
Wyszukaj na dowolnej stronie internetowej lub w innych zródłach informacji
wiadomości na temat Europejskiego Funduszy Społecznego i określ:
- cel tego funduszu (grupa I),
- komu i na jakiej podstawie przyznawane sÄ… pieniÄ…dze z tego funduszu (grupa II),
- procedury uzyskiwania środków z EFS  u (grupa III),
- warunki, które należy spełnić, aby otrzymać pomoc (grupa IV),
- dokumenty, jakie należy wypełnić (grupa V).
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać dokładnie treść ćwiczenia,
2) zgromadzić informacje na określony temat pracując w grupie,
3) zaprezentować zebrane informacje.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- komputer z dostępem do Internetu,
- literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
wiczenie 2
Wyszukaj na dowolnej stronie internetowej informacje na temat Funduszu Spójności
i określ:
- przyczyny powstania (grupa I),
- cele (grupa II),
- warunki pomocy(grupa III),
- kryteria podziału środków z FS dla poszczególnych państw(grupa IV),
- wielkość otrzymanych środków przez Polskę z tego funduszu (grupa V).
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeczytać dokładnie treść ćwiczenia,
2) zgromadzić informacje w grupach na określony temat,
3) zaprezentować zebrane informacje wg kolejności grup.
Wyposażenie stanowiska pracy:
- komputer z dostępem do Internetu,
- literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
4.8.4 Sprawdzian postępów
Czy potrafisz: Tak Nie
1) scharakteryzować gospodarkę zamkniętą?
ðð ðð
2) przedstawić, na czym polega gospodarka otwarta?
ðð ðð
3) scharakteryzować formy wymiany międzynarodowej?
ðð ðð
4) przedstawić korzyści wynikające z handlu zagranicznego
ðð ðð
5) wymienić rodzaje funduszy strukturalnych?
ðð ðð
6) scharakteryzować poszczególne rodzaje funduszy?
ðð ðð
7) rozróżnić działania objęte poszczególnymi funduszami?
ðð ðð
8) przedstawić konkretny przykład wykorzystania środków finansowych
danego funduszu na realizację konkretnego działania?
ðð ðð
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem pytań testowych.
4. Test pisemny zawiera 20 zadań i sprawdza Twoje wiadomości z zakresu gospodarowania
na rynku zasobów, dóbr i usług.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Wskaż tylko jedną
odpowiedz prawidłową. W przypadku pomyłki zakreśl błędną odpowiedz kółkiem
i zaznacz ponownie odpowiedz poprawnÄ….
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu pisemnego masz 40 minut.
Powodzenia!
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Odpływ pieniędzy z ruchu okrężnego stanowią:
a) oszczędności,
b) wydatki przedsiębiorstw,
c) dochody państwa,
d) oszczędności i podatki.
2. Do środków pracy zaliczamy:
a) maszyny i urzÄ…dzenia,
b) surowce i materiały,
c) narzędzia i półfabrykaty,
d) wszystkie wymienione elementy.
3. Wzrost wartości nominalnej PKB oznacza:
a) wzrost ogólnego poziomu cen,
b) wzrost poziomu produkcji,
c) spadek dochodów w gospodarce,
d) wzrost wartości realnej PKB.
4. Rząd może regulować zatrudnienie w gospodarce przez:
a) skrócenie czasu pracy,
b) zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy,
c) organizowanie robót publicznych,
d) obniżanie wieku emerytalnego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
5. Osoby, które najbardziej tracą na inflacji to:
a) kredytobiorcy,
b) osoby o stałych dochodach,
c) producenci wyrobów o popycie nieelastycznym,
d) posiadacze akcji.
6. Inflacja prowadzi do:
a) spadku dobrowolnych oszczędności,
b) wzrostu pozycji waluty krajowej,
c) poprawy bilansu płatniczego,
d) sprawiedliwego podziału dóbr.
7. Popyt na towary zależy od:
a) stopnia zaopatrzenia rynku,
b) administracji rzÄ…dowej,
c) wysokości dochodów konsumenta,
d) wszystkich wymienionych przyczyn.
8. Popyt na pracownika w gospodarce rynkowej zależy od:
a) popytu na produkty i usługi,
b) wzrostu płacy realnej,
c) wysokości stóp procentowych w banku,
d) nagromadzonych oszczędności przez ludność.
9. Główną funkcją banku centralnego jest:
a) kredytowanie przedsiębiorstw,
b) kredytowanie instytucji centralnych,
c) regulowanie podaży pieniądza w obiegu,
d) kredytowanie ludności.
10. Stopa bezrobocia to stosunek liczby bezrobotnych do:
a) liczby pracujÄ…cych,
b) liczby ludności ogółem,
c) liczby pracujących powiększonej o liczbę bezrobotnych,
d) liczby ludności pełnoletniej.
11. Do funduszy strukturalnych zaliczamy:
a) Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej,
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Finansowy Instrument Orientacji
Rybołówstwa,
b) Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Specjalny,
c) Europejski Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Socjalny,
d) Europejski Fundusz Specjalny, Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa.
12. Jeżeli wzrasta stopa inflacji, to stopa oprocentowania kredytu:
a) wzrasta,
b) maleje,
c) nie zmienia siÄ™,
d) nieznacznie maleje.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
13. Operacje otwartego rynku to narzędzia polityki:
a) fiskalnej,
b) monetarnej,
c) realnej,
d) monetarnej i fiskalnej.
14. W krótkim okresie inflacja podażowa prowadzi do:
a) wzrostu poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym spadku realnego PKB,
b) wzrostu poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym wzroście realnego PKB,
c) spadku poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym spadku realnego PKB,
d) spadku poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym wzroście realnego PKB.
15. Gdy tempo wzrostu dochodu narodowego wynosi 5%, a przewidywana inflacja 9%
to tempo podaży pieniądza w obiegu może wzrosnąć o:
a) 17%,
b) 14%,
c) 10%,
d) 4%.
16. Gdy wzrost ceny danego dobra o 5% wywoła spadek wielkości popytu o 1%, wtedy
popyt na to dobro jest:
a) elastyczny,
b) mało elastyczny,
c) mieszany,
d) nieelastyczny.
17. W pierwszym kwartale 2006 r. stopa bezrobocia w Polsce wyniosła:
a) 18,5%,
b) 15,5%,
c) 13,5%,
d) 10,5%.
18. Fundusz Pracy przeznaczony jest na:
a) przyuczenie do zawodu,
b) zasiłki dla bezrobotnych,
c) zasiłki pielęgnacyjne,
d) refundację kosztów zatrudnienia bezrobotnych.
19. Produkt Narodowy Brutto różni się od produktu narodowego netto:
a) zużyciem pośrednim,
b) kosztami pomocniczymi,
c) inflacja,
d) amortyzacjÄ….
20. PKB jest miarą produkcji wytworzonej przez czynniki wytwórcze znajdujące się:
a) na terenie danego kraju,
b) poza granicami kraju,
c) na terenie danego kraju i poza jego granicami,
d) na terenie danego kraju i na terenie krajów UE. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mew.pev.pl