[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zwiÄ™kszaniu produktywnoÅ›ci i konkurencyjnoÅ›ci gospodarki głównie poprzez rozwój infrastruktury transportowej, lecz zarazem nie kosztem Å›rodowiska i jego zasobów, a przez to kosztem przyszÅ‚ych pokoleÅ„. Fundusz SpójnoÅ›ci współfinansuje przede wszystkim projekty sÅ‚użące rozwojowi infrastruktury publicznej. 4.8.2. Pytania sprawdzajÄ…ce OdpowiadajÄ…c na pytania, sprawdzisz, czy jesteÅ› przygotowany do wykonania ćwiczeÅ„. 1. Czym charakteryzuje siÄ™ gospodarka zamkniÄ™ta? 2. Czym charakteryzuje siÄ™ gospodarka otwarta? 3. Jakie formy wymiany z zagranicÄ… wystÄ™pujÄ… w obrocie towarowym? 4. Jakie korzyÅ›ci dla kraju wynikajÄ… z handlu zagranicznego? 5. Czemu sÅ‚użą fundusze strukturalne? 6. Jakie wystÄ™pujÄ… rodzaje funduszy strukturalnych? 7. Czym charakteryzujÄ… siÄ™ poszczególne fundusze strukturalne? 8. Jakie zadania speÅ‚niajÄ… fundusze strukturalne? 9. Jakie zadania speÅ‚nia fundusz spójnoÅ›ci? Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 43 4.8.3. wiczenia wiczenie 1 Wyszukaj na dowolnej stronie internetowej lub w innych zródÅ‚ach informacji wiadomoÅ›ci na temat Europejskiego Funduszy SpoÅ‚ecznego i okreÅ›l: - cel tego funduszu (grupa I), - komu i na jakiej podstawie przyznawane sÄ… pieniÄ…dze z tego funduszu (grupa II), - procedury uzyskiwania Å›rodków z EFS u (grupa III), - warunki, które należy speÅ‚nić, aby otrzymać pomoc (grupa IV), - dokumenty, jakie należy wypeÅ‚nić (grupa V). Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie, powinieneÅ›: 1) przeczytać dokÅ‚adnie treść ćwiczenia, 2) zgromadzić informacje na okreÅ›lony temat pracujÄ…c w grupie, 3) zaprezentować zebrane informacje. Wyposażenie stanowiska pracy: - komputer z dostÄ™pem do Internetu, - literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia. wiczenie 2 Wyszukaj na dowolnej stronie internetowej informacje na temat Funduszu SpójnoÅ›ci i okreÅ›l: - przyczyny powstania (grupa I), - cele (grupa II), - warunki pomocy(grupa III), - kryteria podziaÅ‚u Å›rodków z FS dla poszczególnych paÅ„stw(grupa IV), - wielkość otrzymanych Å›rodków przez PolskÄ™ z tego funduszu (grupa V). Sposób wykonania ćwiczenia Aby wykonać ćwiczenie, powinieneÅ›: 1) przeczytać dokÅ‚adnie treść ćwiczenia, 2) zgromadzić informacje w grupach na okreÅ›lony temat, 3) zaprezentować zebrane informacje wg kolejnoÅ›ci grup. Wyposażenie stanowiska pracy: - komputer z dostÄ™pem do Internetu, - literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 44 4.8.4 Sprawdzian postÄ™pów Czy potrafisz: Tak Nie 1) scharakteryzować gospodarkÄ™ zamkniÄ™tÄ…? ðð ðð 2) przedstawić, na czym polega gospodarka otwarta? ðð ðð 3) scharakteryzować formy wymiany miÄ™dzynarodowej? ðð ðð 4) przedstawić korzyÅ›ci wynikajÄ…ce z handlu zagranicznego ðð ðð 5) wymienić rodzaje funduszy strukturalnych? ðð ðð 6) scharakteryzować poszczególne rodzaje funduszy? ðð ðð 7) rozróżnić dziaÅ‚ania objÄ™te poszczególnymi funduszami? ðð ðð 8) przedstawić konkretny przykÅ‚ad wykorzystania Å›rodków finansowych danego funduszu na realizacjÄ™ konkretnego dziaÅ‚ania? ðð ðð Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 45 5. SPRAWDZIAN OSIGNI INSTRUKCJA DLA UCZNIA 1. Przeczytaj uważnie instrukcjÄ™. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi. 3. Zapoznaj siÄ™ z zestawem pytaÅ„ testowych. 4. Test pisemny zawiera 20 zadaÅ„ i sprawdza Twoje wiadomoÅ›ci z zakresu gospodarowania na rynku zasobów, dóbr i usÅ‚ug. 5. Udzielaj odpowiedzi tylko na zaÅ‚Ä…czonej karcie odpowiedzi. Wskaż tylko jednÄ… odpowiedz prawidÅ‚owÄ…. W przypadku pomyÅ‚ki zakreÅ›l bÅ‚Ä™dnÄ… odpowiedz kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz poprawnÄ…. 6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy bÄ™dziesz miaÅ‚ satysfakcjÄ™ z wykonanego zadania. 7. Kiedy udzielenie odpowiedzi bÄ™dzie Ci sprawiaÅ‚o trudność, wtedy odłóż jego rozwiÄ…zanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. 8. Na rozwiÄ…zanie testu pisemnego masz 40 minut. Powodzenia! ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. OdpÅ‚yw pieniÄ™dzy z ruchu okrężnego stanowiÄ…: a) oszczÄ™dnoÅ›ci, b) wydatki przedsiÄ™biorstw, c) dochody paÅ„stwa, d) oszczÄ™dnoÅ›ci i podatki. 2. Do Å›rodków pracy zaliczamy: a) maszyny i urzÄ…dzenia, b) surowce i materiaÅ‚y, c) narzÄ™dzia i półfabrykaty, d) wszystkie wymienione elementy. 3. Wzrost wartoÅ›ci nominalnej PKB oznacza: a) wzrost ogólnego poziomu cen, b) wzrost poziomu produkcji, c) spadek dochodów w gospodarce, d) wzrost wartoÅ›ci realnej PKB. 4. RzÄ…d może regulować zatrudnienie w gospodarce przez: a) skrócenie czasu pracy, b) zatrudnienie w niepeÅ‚nym wymiarze czasu pracy, c) organizowanie robót publicznych, d) obniżanie wieku emerytalnego. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 46 5. Osoby, które najbardziej tracÄ… na inflacji to: a) kredytobiorcy, b) osoby o staÅ‚ych dochodach, c) producenci wyrobów o popycie nieelastycznym, d) posiadacze akcji. 6. Inflacja prowadzi do: a) spadku dobrowolnych oszczÄ™dnoÅ›ci, b) wzrostu pozycji waluty krajowej, c) poprawy bilansu pÅ‚atniczego, d) sprawiedliwego podziaÅ‚u dóbr. 7. Popyt na towary zależy od: a) stopnia zaopatrzenia rynku, b) administracji rzÄ…dowej, c) wysokoÅ›ci dochodów konsumenta, d) wszystkich wymienionych przyczyn. 8. Popyt na pracownika w gospodarce rynkowej zależy od: a) popytu na produkty i usÅ‚ugi, b) wzrostu pÅ‚acy realnej, c) wysokoÅ›ci stóp procentowych w banku, d) nagromadzonych oszczÄ™dnoÅ›ci przez ludność. 9. GłównÄ… funkcjÄ… banku centralnego jest: a) kredytowanie przedsiÄ™biorstw, b) kredytowanie instytucji centralnych, c) regulowanie podaży pieniÄ…dza w obiegu, d) kredytowanie ludnoÅ›ci. 10. Stopa bezrobocia to stosunek liczby bezrobotnych do: a) liczby pracujÄ…cych, b) liczby ludnoÅ›ci ogółem, c) liczby pracujÄ…cych powiÄ™kszonej o liczbÄ™ bezrobotnych, d) liczby ludnoÅ›ci peÅ‚noletniej. 11. Do funduszy strukturalnych zaliczamy: a) Europejski Fundusz SpoÅ‚eczny, Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa, b) Europejski Fundusz SpoÅ‚eczny, Europejski Fundusz Specjalny, c) Europejski Fundusz SpójnoÅ›ci, Europejski Fundusz Socjalny, d) Europejski Fundusz Specjalny, Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa. 12. Jeżeli wzrasta stopa inflacji, to stopa oprocentowania kredytu: a) wzrasta, b) maleje, c) nie zmienia siÄ™, d) nieznacznie maleje. Projekt współfinansowany ze Å›rodków Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego 47 13. Operacje otwartego rynku to narzÄ™dzia polityki: a) fiskalnej, b) monetarnej, c) realnej, d) monetarnej i fiskalnej. 14. W krótkim okresie inflacja podażowa prowadzi do: a) wzrostu poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym spadku realnego PKB, b) wzrostu poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym wzroÅ›cie realnego PKB, c) spadku poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym spadku realnego PKB, d) spadku poziomu cen w gospodarce przy jednoczesnym wzroÅ›cie realnego PKB. 15. Gdy tempo wzrostu dochodu narodowego wynosi 5%, a przewidywana inflacja 9% to tempo podaży pieniÄ…dza w obiegu może wzrosnąć o: a) 17%, b) 14%, c) 10%, d) 4%. 16. Gdy wzrost ceny danego dobra o 5% wywoÅ‚a spadek wielkoÅ›ci popytu o 1%, wtedy popyt na to dobro jest: a) elastyczny, b) maÅ‚o elastyczny, c) mieszany, d) nieelastyczny. 17. W pierwszym kwartale 2006 r. stopa bezrobocia w Polsce wyniosÅ‚a: a) 18,5%, b) 15,5%, c) 13,5%, d) 10,5%. 18. Fundusz Pracy przeznaczony jest na: a) przyuczenie do zawodu, b) zasiÅ‚ki dla bezrobotnych, c) zasiÅ‚ki pielÄ™gnacyjne, d) refundacjÄ™ kosztów zatrudnienia bezrobotnych. 19. Produkt Narodowy Brutto różni siÄ™ od produktu narodowego netto: a) zużyciem poÅ›rednim, b) kosztami pomocniczymi, c) inflacja, d) amortyzacjÄ…. 20. PKB jest miarÄ… produkcji wytworzonej przez czynniki wytwórcze znajdujÄ…ce siÄ™: a) na terenie danego kraju, b) poza granicami kraju, c) na terenie danego kraju i poza jego granicami, d) na terenie danego kraju i na terenie krajów UE.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|