[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na swe zgaÅ›niecie czy przeniesienie. A cóż pozostaje, aż ten czas nadejdzie? Cóżby innego jak nie czcić i uwielbiać bogów, dobrze czynić ludziom, znosić ich lub trzymać siÄ™ od nich z dala. I pamiÄ™tać o tym, że wszystko, co jest poza granicami twej istoty fizycznej i duchowej, ani do ciebie nie należy, ani od ciebie nie zależy. 34. Zawsze masz możność żyć szczęśliwie, jeÅ›li pójdziesz dobrÄ… drogÄ… i zechcesz dobrze myÅ›leć i czynić. Dwie sÄ… bowiem cechy wspólne duszy boga i czÅ‚owieka, i wszelkiego stworzenia obdarzonego rozumem. A te sÄ…, że nie ulega przeszkodzie z niczyjej strony, i to, że znajduje dobro w usposobieniu i dziaÅ‚aniu peÅ‚nym sprawiedliwoÅ›ci i że na tym poprzestaje w swym dążeniu. 35. Jeżeli to nie jest ani mojÄ… przewrotnoÅ›ciÄ…, ani skutkiem mej przewrotnoÅ›ci, ani nie przynosi szkody spoÅ‚eczeÅ„stwu, czemuż siÄ™ tym niepokojÄ™? A jakaż w tym szkoda spoÅ‚eczna? 36. Nie daj siÄ™ unosić wyobrażeniu aż do ostatecznoÅ›ci, lecz Å›piesz z pomocÄ… stosownie do siÅ‚ swoich i potrzeby, chociażbyÅ› szkodÄ™ ponosiÅ‚ w rzeczach obojÄ™tnych, byÅ‚eÅ› tego nie uważaÅ‚ za szkodÄ™ istotnÄ…. Jest to bowiem zÅ‚a nawy czka. Ale jak starzec, który odchodzÄ…c od wychowanka swego, żądaÅ‚ zwrotu bÄ…ka, chociaż pamiÄ™taÅ‚, że to bÄ…k- tak wiÄ™c i tu postÄ…p. A gdyÅ› wystÄ…piÅ‚ na mównicy, czÅ‚owiecze, czyÅ› zapomniaÅ‚, co to byÅ‚o?- Tak, ale dla nich to sprawy bardzo ważne.- Czyż dlatego i ty miaÅ‚byÅ› być gÅ‚upcem? 37. Ja, gdziekolwiek pozostawiony, szczęśliwym byÅ‚em zawsze czÅ‚owiekiem. A szczęśliwy- to ten, kto los szczęśliwy sam sobie przygotowaÅ‚. A szczęśliwy los- to dobre drgnienie duszy, dobre skÅ‚onnoÅ›ci, dobre czyny. KSIGA SZÓSTA 1. Istota wszechÅ›wiata jest podatna i Å‚atwo daje siÄ™ ksztaÅ‚tować. A rozum, który niÄ… kieruje, nie ma w sobie samym żadnego powodu do robienia zÅ‚ego. Albowiem nie tkwi w nim przewrotność ani on w niczym nikogo nie krzywdzi i nic też z jego strony nie doznaje urazy. Wszystko zaÅ› dzieje siÄ™ i uskutecznia po jego myÅ›li. 2. Niech ci to nie sprawia różnicy, czy na mrozie lub upale speÅ‚niasz swój obowiÄ…zek ani czy Å›piÄ…cy, czy dostatecznie wyspany, ani czy ciÄ™ ganiÄ…, czy chwalÄ…, ani czy na Å›mierć siÄ™ narażasz lub na coÅ› innego. Jednym bowiem z dziaÅ‚aÅ„ życiowych jest i to, stosownie do którego umieramy. Korzystne wiÄ™c jest i do tego przysposobić terazniejszość. 3. Patrz w gÅ‚Ä…b rzeczy. A żadnej sprawy ani jakość wÅ‚aÅ›ciwa, ani wartość niech nie uchodzi twej uwagi. 4. Wszystkie rzeczy zmysÅ‚owe wnet ulegajÄ… zmianie i albo zniknÄ… dymem, jeżeli materia jest jednolita, albo rozprószÄ… siÄ™ pyÅ‚em. 5. Rozum rzÄ…dzÄ…cy wie, w jakim jest stosunku do innych rzeczy i co robi za poÅ›rednictwem jakiego tworzywa. 6. Najlepszym sposobem obrony jest nie odpÅ‚acać piÄ™knym za nadobne. 7. Niech ci to jedno radość sprawia i bÄ™dzie ostojÄ…: od pracy spoÅ‚ecznej iść ku pracy spoÅ‚ecznej, z myÅ›lÄ… o bogu. 8. Wola w czÅ‚owieku jest to to, co siebie samo do dziaÅ‚ania pobudza i sobÄ… kieruje, i samo siebie takim czyni, jakim być chce, i sprawia, że każde zdarzenie takim mu siÄ™ przedstawia, jakim ono chce. 9. Stosownie do natury wszechrzeczy każda sprawa poszczególna dochodzi do skutku, a nie stosownie do jakiejÅ› innej natury, czy od zewnÄ…trz jÄ… otaczajÄ…cej, czy od wnÄ™trza otulajÄ…cej, czy zupeÅ‚nie od niej oddzielonej. 10. Albo wir rzeczy splecionych z sobÄ… wzajemnie, a wnet rozprószonych, albo jedność i Å‚ad, i opatrzność. Jeżeli wiÄ™c przyjmÄ™ pierwsze, to po cóż pragnÄ™ koÅ‚atać siÄ™ w bezÅ‚adnym takim chaosie i wirze? Cóż innego może miÄ™ obchodzić jak chyba to, że kiedyÅ› stanÄ™ siÄ™ ziemiÄ…? Dlaczegóż siÄ™ niepokojÄ™? Przyjdzie na mnie chwila przemiany w pyÅ‚, cokolwiek bym robiÅ‚. A jeżeli drugie jest prawdÄ…, oddajÄ™ cześć i stojÄ™ mocno przy rzÄ…dcy Å›wiata, i ufam. 11. Gdyby ciÄ™ okolicznoÅ›ci zmusiÅ‚y do uniesienia siÄ™ w duszy, natychmiast wejdz w siebie i nie wychodz ponad konieczność poza granicÄ™ taktu. Tym silniej bowiem bÄ™dziesz panem pogody ducha, gdy stale ku niej bÄ™dziesz powracaÅ‚. 12. GdybyÅ› miaÅ‚ równoczeÅ›nie macochÄ™ i matkÄ™, to owÄ… otaczaÅ‚byÅ› szacunkiem, a przecież stale chroniÅ‚byÅ› siÄ™ pod opiekÄ™ matki. A tym ci jest teraz paÅ‚ac cesarski i filozofia. A wiÄ™c czÄ™sto niÄ… siÄ™ zajmuj i przy niej używaj spoczynku, przez niÄ… bowiem i stosunki ówdzie wydajÄ… ci siÄ™ znoÅ›ne, i ty w nich znoÅ›nym. 13. Jak przy miÄ™sie i podobnych potrawach wyobrażać sobie trzeba, że to jest trup ryby, tamto trup ptaka albo Å›wini albo że falern* to sok wyciÅ›niÄ™ty z grona, a purpurowa szata to wÅ‚osy jagniÄ™cia zanurzone w krwi skorupiaka, a obcowanie cielesne to tarcie wnÄ™trznoÅ›ci i wydzielenie Å›luzu poÅ‚Ä…czone ze spazmem- jak wiÄ™c te wyobrażenia trafiajÄ… w samo sedno tych spraw i odkrywajÄ… ich istotÄ™, tak że treść istotna staje siÄ™ jasna, tak należy czynić przez caÅ‚e życie. Przy wyobrażeniach rzeczy z pozoru nawet bardzo godnych zaufania należy je obnażyć i popatrzyć na ich marnotÄ™, a zedrzeć z nich szych, którym siÄ™ chlubiÄ…. Strasznym jest bowiem oszustem zaÅ›lepienie, a wtedy wÅ‚aÅ›nie najbardziej omamia, gdy ci siÄ™ zdaje, że siÄ™ zajmujesz sprawami niesÅ‚ychanie ważnymi. Przypomnij wiÄ™c sobie, co Krates mówi nawet o Ksenokratesie. 14. NajwiÄ™ksza część tych rzeczy, które tÅ‚um ludzki podziwia, da siÄ™ sprowadzić do najpowszechniejszych. SÄ… to przedmioty, które wiążą siÄ™ w caÅ‚ość z przyrodzenia lub natury, jak kamienie, drzewo, figi, winna latoroÅ›l, oliwki. Rzeczy zaÅ› cenione przez ludzi nieco bardziej wyksztaÅ‚conych należą do tworów ożywionych duszÄ…, jak na przykÅ‚ad trzody owiec lub bydÅ‚a. A cenione przez ludzi jeszcze wyksztaÅ‚ceÅ„szych należą do tworów ożywionych duszÄ… rozumnÄ…, ale nie ogarniajÄ…cÄ… jednak wszechÅ›wiata, ile raczej zdolnÄ… do rzemiosÅ‚a albo w czymÅ› innym biegÅ‚Ä…, albo po prostu jest to posiadanie tÅ‚umu niewolników. Ale kto czci duszÄ™ rozumnÄ…, ogarniajÄ…cÄ… wszechÅ›wiat i spoÅ‚eczeÅ„stwo, o żadnÄ… z innych rzeczy już siÄ™ nie troszczy. Ponad wszystko duszÄ™ wÅ‚asnÄ… utrzymuje w takim stanie, aby byÅ‚a rozumna i spoÅ‚eczna, i czynna, i Å›pieszyÅ‚a z pomocÄ… blizniemu, który do tego samego celu dąży. 15. Jedne rzeczy dążą spiesznie do tego, aby stać siÄ™ bytem, inne niebytem. A z tego, co powstaje, już jakaÅ› czÄ…stka znikÅ‚a. Bieg i przemiana bez przerwy odnawiajÄ… wszechÅ›wiat, tak jak nieprzerwana kolej czasu ciÄ…gle odnawia bezkresnÄ… wieczność. A wiÄ™c w tej fali kto bÄ™dzie otaczaÅ‚ czciÄ… coÅ› z tego, co przepÅ‚ywa, a na czym nogi stale oprzeć nie można? Tak jakby kto próbowaÅ‚ umiÅ‚ować jednego z przelatujÄ…cych wróbli, aż ci on już zniknÄ…Å‚ z oczu. ZaprawdÄ™ i życie każdego czÅ‚owieka jest czymÅ›
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|