[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na to święty Thomasz. szatan prześladuje ludzi wewnętrznie i zewnętrznie. Woda tedy święcona słu\y przeciw zewnętrznego przenaśladowaniu szatańskiemu. A Exorcism przeciw wewnętrznemu. Przeto\ takowi, ktorym Exorcismy są potrzebne, bywają nazywani Energumeni, jakoby wewnątrz pracujący, abo utrapieni, Exorcizowaniu tedy uczarowanego człowieka obojej rzeczy potrzeba, bo tak zewnątrz, jako i wewnątrz bywają udręczeni. Co się tknie wtorej części Rozdziału tego, to jest: Coby czynić nale\ało, gdy kto przez Exorcismy namienione do zdrowia nieprzychodzi? Odpowiedz. Mo\e to bydz dla sześci przyczyn, acz jest i siodma, ktora niech będzie na rozsądku uczeńszych. Gdy abowiem kto niemo\e bydz wybawiony, dzieje się to naprzód niedowiarstwem, tak przytym będących, jako i chorego przywodzących. Powtóre dla grzechu uczarowanych. Potrzecie dla zaniedbania lekarstw przystojnych. Potym dla niedowiarstwa jakiego Exorcisty. Zaś dla uszanowania i uwa\ania ich Exorcisty. Nakoniec dla oczyścienia, abo zasług tych ktorzy są uczarowani. [& ] Potrzeba tedy czytelnikowi mieć pilne oko na sześć namienionych przeszkód, aczkolwiek abowiem, opętanym od szatana, a nie uczarowanym słu\ą, wszak\e w obojgu rownej mocy trzeba, i owszem bespiecznie rzec mo\em, i\ z więtszą trudnością przychodzi uczarowanego zleczyć, ani\eli opętanego od szatana wybawić: [& ] Co się z tej przyczyny pokazuje. Abowiem jako się wy\ej powiedziało w Rozdziale 10. Niektorzy bywają posiadani od szatana, bez wszelkiego swego grzechu, ale dla cudzego małego, i dla inszych rozmaitych przyczyn. W czarach zaś, gdy ludzie dorośli bywają uczarowani, nawięcej się tego trafia, i\ na zatracenie dusze swojej od szatana wewnętrznie bywają posiadani. [& ] Lekarstwa przeciw gradom, i bydłu uczarowanemu. ROZDZIAA VII. Jakoby zaś bydło uczarowane leczone bydz miało, tak\e burze powietrza rozganiane, tu mowić będziemy w przód powiedziawszy o niektorych lekarstwach niepozwolonych, ktorych wiele ludzi za\ywać zwykło. Te tedy lekarstwa bywają odprawowane słowy abo uczynkami zabobonnemi. Słowy jako gdy niektorzy robaki w palcach, abo członkach jakich będące, słowami i zamawianiem nie pozwolonym leczą [& ] Uczynkami jako niektorzy ludzie są, ktorzy na bydło uczarowane nie kropią święconą wodą, ale ją w gębę leją. Słowne lekarstwa i\ nie są przystojne, nad to cośmy wysszej powiedzieli. Gwilhelm tak dowodzi. Jeśliby abowiem słowa miały jaką moc, [& ] ta moc byłaby z czterech miar, abo względem powietrza, abo względem dzwięku, abo względem rozumienia, abo względem tych wszystkich rzeczy. Nie względem powietrza, bo powietrze nie zabija, chyba \eby było zara\one. Nie względem tak\e dzwięku, bo tylko dzwięk wielki obra\a słuch. Nie względem tak\e rozumienia, abowiem wspomnienie szatana, śmierci, abo piekła zawszeby szkodzieło, tak\e zdrowia i dobroci wspomnienie zawszeby po\yteczne było: Nie względem te\ wszytkich rzeczy, rzecz abowiem spojona z cząstek słabych, i sama jest słaba. A jeśliby kto rzekł. Pan Bóg dał moc słowom jako ziołom, i kamieniu, to miejsca niema. Jesli abowiem moc jaka najduje się w słowach niektorych jako Sakramentalnych, abo w błogosławieństwach i modlitwach pozwolonych, tę moc w sobie mają, nie jako słowa, ale z postanowienia, i zrządzenia Bo\ego i z obietnice Bo\ej. [& ] [& ] Lekarstwa tak\e uczynkowe, ktore się prozne bydz zdadzą, wysszej opisane są. Jako w krainach Swewiej jest obyczaj wzięty, i\ dnia pierwszego Maja, pierwej ni\ słońce wznidzie, niewiasty wiejskie wychodzą i z lasów, abo drzew przynoszą gałęzie wierzbowe, abo' te\ inszego drzewa, z ktorego wieniec uplotszy, zawieszają nad wroty stajnie abo obory powiedając: i\ tym sposobem bydło cały rok od czarownic bespieczne bywa. Ktore to lekarstwo, według rozumienia tych, ktorzy mowią: \e rzeczy prozne proznymi tłumić godzi się, byłoby przystojne i pozwolone. Jako te\ i owo, gdy choroby wierszami, albo zamawianiem [& ] niektore odganiają. Ale mowiąc bez urazy. Jeśliby pierwszego dnia bądz te\, i drugiego, niewiasta, abo mę\czyzna wyszedł, nie upatrując wschodu słońca, ani zachodu, dla zbierania ziół, abo gałązek z modlitwą Pańską, i składem wiary Chrześcijańskiej, abo Kredem, i wieniec z tych gałązek uplotszy zawiesiłby go nade drzwiami obory z dobrą wiarą, poruczając skutek woli Bo\ej, takowyby nic nie zgrzeszył, i owszem godnyby był pochwały. Jako są i owi, ktorzy w winnicach, abo zbo\u Krzy\ S. stawiają,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|