[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ludzi których sÄ…d nie jest pewny. Po trzecie z przyczyny samego szukajÄ…cego chwaÅ‚y, mianowicie jeÅ›li wÅ‚asnego pragnienia chwaÅ‚y nie odnosi ku godziwemu celowi, a wiÄ™c ku czci Bożej lub dobru bliznich. Ad 1. Augustyn, wyjaÅ›niajÄ…c sÅ‚owa podane przez Jana15): Wy mnie wolÄ…ce: Nauczycielu i Panie, i dobrze mówicie , pisze 16): Upodobanie w sobie samym stanowi niebezpieczeÅ„stwo dla czÅ‚owieka, który ma strzec siÄ™ pychy. Lecz ten, który jest ponad wszystkim, jakkolwiek by siÄ™ sÅ‚awiÅ‚, nie wynosi siÄ™ ponad to czym jest. To nas dotyczy powinność znania Boga, nie Jego; a nikt Go nie pozna, jeÅ›li On sam, który siÄ™ zna, nie nauczy go . Z tego wynika, że Bóg nie szuka swe} chwaÅ‚y dla siebie, lecz dla nas. Podobnie też czÅ‚owiek może pragnąć wÅ‚asnej chwaÅ‚y dla pożytku Innych, i jest to jego zaletÄ…, zgodnie ze sÅ‚owami Mateusza 17): aby widzieli uczynki wasze dobre i chwalili Ojca waszego, który jest w niebiesiech . Ad 2. ChwaÅ‚a, jakÄ… mamy od Boga, nie jest chwaÅ‚Ä… pustÄ…, lecz prawdziwÄ… i taka jest obiecana w nagrodÄ™ za dobre uczynki; jest o niej mowa w II LiÅ›cie do Koryntian18): Kto siÄ™ chlubi, niech siÄ™ w Panu chlubi. Nie ten bowiem, kto sam siebie zaleca, jest wypróbowany, ale którego Bóg zaleca. Niektórych zaÅ› pociÄ…ga do dzieÅ‚ cnót pożądanie chwaÅ‚y ludzkiej, podobnie jak pożądanie innych dóbr ziemskich. Kto wszakże dokonuje dzieÅ‚ cnotliwych dla chwaÅ‚y ludzkiej, ten, jak tego dowodzi Augustyn19), cnotliwym w rzeczywistoÅ›ci nie jest. Ad 3. Poznanie samego siebie jest wyrazem doskonaÅ‚oÅ›ci czÅ‚owieka, czego jednak nie można powiedzieć o znajomoÅ›ci, jakÄ… majÄ… o nim inni, do której z tego powodu dla niej samej dążyć nie powinno siÄ™. Można jednak do niej dążyć, o ile jest do czegoÅ› potrzebna, wiÄ™c albo by Bóg byÅ‚ stÄ…d chwalony przez ludzi, albo by ludzie skorzystali z dobra w kimÅ› rozpoznanego, albo wreszcie, by czÅ‚owiek uÅ›wiadamiajÄ…c sobie na podstawie Å›wiadectwa pochwaÅ‚ ludzkich, co w nim jest dobrego, staraÅ‚ siÄ™ w tymże wytrwać, i bardziej jeszcze w nim postÄ…pić. Tak rzecz rozumiejÄ…c, dbaÅ‚ość o dobre imiÄ™ i przemyÅ›liwanie tego, co dobre wobec Boga i ludzi, jest zaletÄ…; natomiast nie jest zaletÄ… próżne rozkoszowanie siÄ™ w chwale ludzkiej. 54 ArtykuÅ‚ 2. CZY PRÓ%7Å‚NOZ SPRZECIWIA SI WIELKODUSZNOZCI ? 1. Wydaje siÄ™, że próżność nie sprzeciwia siÄ™ wielkodusznoÅ›ci. Jest bowiem wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… próżnoÅ›ci. jak to powiedziano w poprzednim artykule, że ktoÅ› chwali siÄ™ tym czego nie ma, co jest faÅ‚szywoÅ›ciÄ…; albo z rzeczy ziemskich l zniszczalnych, co jest chciwoÅ›ciÄ…; albo by zdobyć uznanie ludzi, których Å›wiadectwo jest niepewne, co jest nieroztropnoÅ›ciÄ… (gÅ‚upotÄ…). Otóż wymienione wady nie sprzeciwiajÄ… siÄ™ wielkodusznoÅ›ci. Zatem i próżność nie sprzeciwia siÄ™ wielkodusznoÅ›ci. 2. Próżność nie sprzeciwia siÄ™ wielkodusznoÅ›ci niedociÄ…gniÄ™ciem, co czyni maÅ‚oduszność, która wydaje siÄ™ być przeciwieÅ„stwem próżnoÅ›ci; ani też przesadÄ…, gdyż tym przeciwstawiajÄ… siÄ™ wielkodusznoÅ›ci zarozumiaÅ‚ość i ambicja1), które sÄ… czym innym niż próżność. Tak wiÄ™c próżność nie przeciwstawia siÄ™ wielkodusznoÅ›ci. 3. WyjaÅ›niajÄ…c sÅ‚owa Listu do Filipensów2): nic dla przekory ani dla próżnej chwaÅ‚y , Glossator dodaje: byli miÄ™dzy nimi ludzie niezgodni, niespokojni, przekorni przez swÄ… próżność . Otóż przekora nie jest przeciwstawieniem wielkodusznoÅ›ci, a wobec tego także l próżność. Przeciw temu przemawiajÄ… jednak sÅ‚owa Cycerona3): Należy siÄ™ wystrzegać żądzy chwaÅ‚y, gdyż pozbawia duszÄ™ wolnoÅ›ci, o którÄ… wielkoduszny winien starać siÄ™ ciÄ…gle i ze wszystkich siÅ‚ . Zatem próżność sprzeciwia siÄ™ wielkodusznoÅ›ci. WedÅ‚ug mego zdania, chwaÅ‚a jest wynikiem czci i sÅ‚awy4), gdyż ktoÅ› staje siÄ™ Å›wietlanym w Å›wiadomoÅ›ci innych na skutek rozsÅ‚awienia lub okazywanego mu uszanowania. Ponieważ zaÅ› wielkoduszność dotyczy czci5), zatem, w konsekwencji, dotyczy również chwaÅ‚y, sprawiajÄ…c, że ten, kto używa czci z umiarem, tak samo odnosi siÄ™ również do chwaÅ‚y. Dlatego nieumiarkowane pożądanie chwaÅ‚y sprzeciwia siÄ™ wprost wielkodusznoÅ›ci. Ad 1. Już to samo, że ktoÅ› rzeczy maÅ‚e tak wysoko ceni, że siÄ™ z nich chwali, sprzeciwia siÄ™ wielkoÅ›ci duszy. StÄ…d Filozof mówi o wielkodusznym6), że dla niego cześć jest czymÅ› maÅ‚ym. Podobnie też za coÅ› maÅ‚ego uważa to, czego poszukuje siÄ™ dla osiÄ…gniÄ™cia czci, mianowicie bogactwo i wÅ‚adzÄ™. Sprzeciwia siÄ™ wielkoÅ›ci ducha także chwaÅ‚a z tego, czego nie ma; stÄ…d Filozof powiedziaÅ‚ 6) o wielkodusznym, że dba wiÄ™cej o prawdÄ™ niż o opiniÄ™". Jak również to, że ktoÅ› chwali siÄ™ dowodami sÅ‚awy, jakÄ… ma u ludzi, uważajÄ…c to tym samym za coÅ› bardzo znacznego; stÄ…d Filozof powiedziaÅ‚ o wielkodusznym6): nie dba, by go sÅ‚awiono . Dlatego co sprzeciwia siÄ™ innym cnotom, może sprzeciwiać siÄ™ wielkodusznoÅ›ci, tym mianowicie, że ma za wielkie coÅ›, co w rzeczywistoÅ›ci jest maÅ‚e. Ad 2. żądny próżnej chwaÅ‚y nie dociÄ…ga do wielko dusznego samÄ… rzeczÄ…, gdyż chwali siÄ™ tym, co wielkoduszny ma za coÅ› maÅ‚ego (patrz ad l). BiorÄ…c jednak pod uwagÄ™ jego subiektywnÄ… ocenÄ™,. jest przeciwieÅ„stwem wielkodusznego przez przesadÄ™, bo mianowicie chwaÅ‚Ä™, której pożąda, uważa za coÅ› wielkiego i dąży do niej w stopniu niewspółmiernym do swej wartoÅ›ci. Ad 3. PrzeciwstawnoÅ›ci cnót nie rozsÄ…dzamy wedÅ‚ug ich skutków7), choć wielkoÅ›ci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|