[ Pobierz całość w formacie PDF ]
towar osiąga status normy, chociaż rzadko przywołuje się fakty, że jest to piękno wielorako wspomagane, że stanowi Gabriela Abrasowicz 144 ono rezultat natrętnych prób kontroli społecznej i prowadzi często do dehumanizacji jednostki. Zagadnienie to zostało zanalizowane na planie ideowego podłoża utworu Skórka pomarańczowa (Pomorand~ina kora, 2005) autorstwa młodej serbskiej dramatopisarki i refor- matorki teatru Mai Pelević (ur. 1981). Często porusza ona w swych realizacjach artystycznych zagadnienie autentycz- ności i tożsamości w (po)nowoczesnym świecie, dla którego znamienne są zintensyfikowane przemiany. Obecna w jej twórczości cielesność odgrywa istotną rolę w obrazowaniu i transpozycji idei oraz wzmaga ich nośność. Autorka daje dowody na to, że ciało we współczesnym ujęciu jest jednym z podstawowych układów definiowania i konstruowania toż- samości, negocjowania jej na nowym obszarze i w nowym wymiarze. Powinno być ono rozpatrywane (zgodnie z katego- ryzacją Richarda Shustermana twórcy nowej subdyscypliny filozoficznej somaestetyki) jako soma czyli żyjące, czujące, dynamiczne i percepcyjne ciało, zupełnie przeciwstawne po- jęciom body (jako oznaczenie rzeczy nieczułych i martwych) oraz flesh (jako cielesne mięso)1. W tym kontekście znamienny jest już sam tytuł analizowa- nego dramatu, będący eufemistycznym określeniem cellulitu, natomiast inspiracją do jego napisania stała się popularna reklama kremu Nivea zwalczającego oznaki lipodystrofii pofałdowań skóry, w rezultacie których powierzchnia ciała przypomina wyglądem skórkę pomarańczy. Autorka podkreśla tym samym, że ciało stanowi kluczowy element w procesie określania naszej kondycji jako istot ludz- 1 R. Shusterman, Zwiadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, tłum. W. Małecki, S. Stankiewicz, Kraków 2008, s. 7. Skórka pomarańczowa obietnicą wolności? 145 kich, jak również umożliwia nam przejawianie się i funkcjo- nowanie w świecie. Na stosunek do ciała olbrzymi wpływ ma przede wszystkim świat mediów, które lansują raczej kult opakowania : liczy się młodo wyglądająca powierzchnia ciała, a nie jego wnętrze2. Masowo ulegamy zjawisku ciało- centryczności , które sprawia, że tożsamość jest stopniowo wymazywana z umysłu i przenosi się na ciało. Rozwija- jąca się zwłaszcza kobieca tożsamość od początku bazuje na kontekstualizacji fizyczności. Ciało w kulturze masowej zostało zredukowane do wyglądu, a ściślej do jego widzialnej powłoki. W rezultacie zatraciło ono swoje wnętrze i stało się dwoma metrami kwadratowymi skóry. Ciało-powierzchnia stało się stale przekształcającym się ciałem-tekstem3, w który wpisują się coraz to nowe znaczenia, odciskają się formy wiedzy i władzy. Tym samym ciało staje się podstawowym aspektem tożsamości4, dlatego tak istotne zaczyna być za- gadnienie formy i kondycji. Problem przywołanej w utworze przypadłości kosmetycz- nej (często mylonej z cellulitisem chorobą skóry i tkanki łącznej podskórnej) dotyka ok. 80% mieszkanek krajów roz- winiętych i jest swego rodzaju bolączką cywilizacyjną. Skórka pomarańczowa postrzegana jest jako bardzo zawstydzająca dolegliwość, która potrafi skutecznie wpędzić w kompleksy i znacznie obniżyć pewność siebie. Chociaż znienawidzony defekt kojarzy się jednoznacznie z otyłością, złą dietą, bra- kiem ruchu oraz huśtawkami hormonalnymi, antycellulitową batalię, która polega na przestrzeganiu niskotłuszczowej diety, 2 P. Błajet, Ciało jako kategoria pedagogiczna, Toruń 2006, s. 73. 3 Ibidem, s. 55. 4 Ibidem, s. 98. Gabriela Abrasowicz 146 na treningu, zabiegach kosmetycznych, a nawet chirurgicznej ingerencji toczą kobiety w każdym wieku, także te szczupłe i zadbane. Zwiat mody i urody nie toleruje żadnych wymó- wek, nie stosuje wobec nikogo taryfy ulgowej. W utworze belgradzkiej dramatopisarki przybliżone i poddane analizie zostają rozterki kobiety jednej z wielu osadzonej w społeczeństwie, które w znacznym stopniu kon- troluje i formuje jej wygląd oraz zachowanie. Penetrując zakamarki tożsamości nowoczesnej Everywoman, autorka kreśli z jednej strony schemat rzeczywistości konsumpcyjnej, z drugiej zaś odsłania intymne wyznanie kobiety, która usiłuje sprawnie poruszać się w sieci nacisków oraz zapro- jektowanych pragnień, a tym samym wejść w rolę, jakiej się od niej oczekuje. Zabiegi te kończą się jednak klęską: Kocham siebie do tego stopnia, że nikt inny nie musi mnie kochać Kłamię Kocham siebie Kłamię Kocham siebie do tego stopnia, by kochać siebie Kłamię Abym kochała siebie Kłamię Aby nikt nie musiał mnie kochać Jak bardzo kocham siebie Jak bardzo kłamię, że kocham siebie5. 5 M. Pelević, Pomorand~ina kora, [w:] Predsmrtna mladost. Antologija najnovije srpske drame (1995 2005), red. V. Jezerkić i S. Jovanov, Novi Sad 2006, s. 229. Cytowane fragmenty wraz z odpowiednim numerem strony pochodzące z tego samego wydania prezentuję w przekładzie własnym. Skórka pomarańczowa obietnicą wolności? 147 Pelević, tworząc reprezentację ciała dotkniętego celluli- towymi dolegliwościami, odwołuje się do estetyki brzydoty i na jej podwalinach tworzy nową estetykę rzeczywistości. Praktyki cielesne bohaterki stanowią rozpaczliwe wołanie o powrót do indywidualności w sfabrykowanym świecie, który tworzą surogaty i niedoścignione modele piękna, mające niewiele wspólnego z rzeczywistością. Wydzwięk utworu jest, jak twierdzi sama Pelević, pozbawiony femi- nistycznego zabarwienia. Autorka porusza w nim wpraw- dzie problem emancypacji, ale zarazem zwraca uwagę na negatywne aspekty zachowań kobiet, które za wszelką cenę starają się powielać szablony życia społecznego. W drama- cie zestawione zostały obrazy przedstawiające manipulacje i nadużycia towarzyszące procesowi upiększania oraz udo- skonalania ciała, co w rezultacie prowadzi do zachwiania wewnętrznej harmonii jednostki i poważnego zaniedbania jej sfery duchowości. Główna bohaterka, tytułowa Pomarańcza, oznaczona w tekście jako ONA, jest skonstruowana zgodnie z tendencjami postmodernistycznymi i postdramatycznymi. Granica między zaangażowaną autorką dramatu a postacią dramatu jest płynna, niewyrazna lub w ogóle zanika. Bohaterka burzy, unieważnia i rekonstruuje swoją toż- samość. Proces swoistej transformacji śledzą i komentują dwie postaci, Dojrzała i Problematyczna, które ślepo wie- rzą w restrykcyjne działania mające na celu upiększanie, odmładzanie i uzdrawianie ciała oraz stanowią uosobienie idealnego wizerunku współczesnej kobiety rodem z żurnala. Figura partnera choć bardzo uproszczona i w zasadzie nie- obecna jest istotnym symbolicznym składnikiem wizji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmew.pev.pl
|